Gastblog geschreven door Naomi van Donk
Jullie mooiste dag staat voor deur. Alles is geregeld en nu zit er maar één ding op:
Loslaten en genieten!
Eén belangrijk onderdeel van jullie dag, zo niet HET belangrijkste onderdeel van de dag is de ceremonie. Want tsja zonder ja-woord hebben jullie vooral een hele leuke en mooie dag.
Het ene bruidspaar ziet de ceremonie als een noodzakelijk iets om het huwelijk te regelen. Het andere bruidspaar ziet de ceremonie juist als het moment om stil te staan bij de redenen waarom juist jullie met elkaar gaan trouwen.
‘En hoe zien jullie de ceremonie dan het liefst?’ is een vraag die ik altijd aan mijn bruidsparen stel.
De antwoorden zijn variërend van grote vragende ogen tot we willen zoiets, ongeveer een beetje….
Het is ook lastig om een moment te omschrijven wat je samen nog nooit hebt meegemaakt. Gelukkig kan jullie trouwambtenaar je daarbij helpen! Daarom deel ik graag mijn tips met jullie voor een onvergetelijke ceremonie:
Tip 1: Locatie
Samen hebben jullie een prachtige locatie uitgekozen misschien romantisch of juist modern. Als het maar een locatie is die helemaal bij jullie past en past bij het aantal dag gasten op jullie bruiloft. Is er voldoende ruimte voor iedereen? Is de locatie ook goed bereikbaar voor gasten die minder goed ter been zijn? Dat laatste wordt een beetje lastig in een prachtige kasteelzaal als deze alleen bereikbaar is met een smalle trap. Als er veel kinderen aanwezig zijn is er dan ruimte voor hen om even te spelen? Of misschien trouwen jullie wel heel knus bij iemand in de tuin. Zijn dan de buren ingelicht ivm eventuele (parkeer)overlast.
Photocredits: Mooier Fotografie
Tip 2: Binnenkomst
Hoe gaan jullie naar het altaar? Ook daarvoor zijn de mogelijkheden tegenwoordig eindeloos.
Gaat de bruidegom alleen of met één van zijn ouders? Of misschien hebben jullie wel hele leuke bruidskinderen die meelopen?
En de bruid? Traditioneel met haar vader? Of ook heel leuk om dit speciale moment met oma te delen? Maar misschien heb je ook wel een hele goede vriendin die jou weg mag geven?
Maar samen kan natuurlijk ook.
Tip 3: Muziek
Voor de ceremonie is het handig om minimaal drie nummers uit te kiezen. Eén voor jullie binnenkomst, één voor tijdens het tekenmoment en één voor het verlaten van de ceremonieruimte als man en vrouw.
Ik geef mijn bruidsparen altijd als tip om een paar nummers uit te zoeken die achter elkaar gedraaid kunnen worden met name voor het tekenmoment. Want als je lieve oude oma een handtekening komt zetten dan is mijn ervaring dat dit iets meer tijd kost dan je snelle vriendin die vier keer per jaar de marathon rent 😉 Het zou zonde zijn als de muziek dan stil valt.
Belangrijk! Zorg dat van te voren de geluidsinstallatie is gecheckt en de nummers op de juiste volgorde staan. Mocht die behulpzame vriendin nu helpen met het instarten van de muziek spreek dan af dat als jullie allemaal zitten de muziek zachtjes wordt weggedraaid. Dat is prettiger dan een abrupt einde ☺
Tip 4: Bruidskinderen
Persoonlijk vind ik bruidskinderen altijd leuk! Ze hebben vaak geen boodschap aan het feit dat trouwen toch ook wel een serieuze aangelegenheid is en zorgen daardoor vaak voor onverwachte leuke momenten. Vooral de kleinste kunnen zich ineens gaan bemoeien met je jurk of je bruidsboeket nauwkeurig gaan bestuderen.
Mocht je eigen kleintje nu bruidskindje zijn vraag dan van te voren aan oma of opa of ze tijdens de ceremonie een oogje in het zeil willen houden zodat jullie tijdens de ceremonie de volle aandacht hebben voor elkaar en de woorden die worden gezegd. Wil je oma of opa hier niet mee belasten denk dan eens aan een Nanny. Zij heeft vaak talloze leuke spelletjes bij zich; succes verzekerd!
Wat ook ontzettend leuk is om jullie bruidskind(eren) ook hun ‘handtekening’ te laten zetten tijdens het tekenen. Dit kan bijvoorbeeld heel leuk met een kinderakte. Deze kan je helemaal vormgeven naar je eigen smaak en later eventueel inlijsten. Zo hebben maken jullie dit tot een leuke herinnering aan jullie geweldige dag.
Tip 5: Tijdstip
Of jullie nu met jullie voeten in het zand op een tropisch eiland trouwen of in het plaatselijke gemeentehuis het tijdstip van trouwen is belangrijk voor de invulling van jullie dag!
Steeds meer kiezen bruidsparen ervoor om een avondceremonie te doen. Het bruidspaar eet dan met de dag gasten en daarna komen de andere gasten. Als het gezelschap compleet is wordt er getrouwd en daarna kan het feest losbarsten.
Je kan natuurlijk ook in de middag trouwen. Het is goed om na te denken wat jullie na de ceremonie gaan doen? Gaan jullie dan samen foto’s maken dan is het fijn als de gasten ook iets kunnen doen. Dit kan bijvoorbeeld een spel zijn of een gezellige borrel met muziek.
Tip 6: Getuigen
Eén van de belangrijkste mensen op jullie dag zijn de getuigen. Want zonder de handtekeningen van jullie getuigen is het huwelijk niet rechtsgeldig. Er moeten minimaal 2 en maximaal 4 getuigen aanwezig zijn bij het huwelijk en hun handtekening plaatsen.
En wie kies je dan als getuigen? Dat kan soms een lastige vraag zijn. Je hebt zoveel lieve mensen om je heen of je wilt niemand passeren. Ook hier geld; volg je eigen gevoel. Misschien kan je die ene belangrijke persoon ook een andere rol geven in plaats van je getuige?
Tip 7: Mensen die overleden zijn
Nu kan het natuurlijk zo zijn dat er iemand wordt gemist op jullie bruiloft omdat hij of zij is overleden. Dat is natuurlijk heel verdrietig en ook goed om er op zo’n belangrijke dag bij stil te staan. Dit kan op veel verschillende manieren maar het belangrijkste is dat jullie je er prettig bij voelen. Misschien zet je ’s morgens bij het aankleden wel een foto van deze dierbare persoon neer of drink je juist een borrel op diegene.
Het is natuurlijk ook mogelijk om een foto neer te zetten tijdens de ceremonie of een stoel leeg te laten voor de persoon die wordt gemist. Geef er de vorm aan die bij jullie past.
Tip 8: Ringen
Jullie hebben ja gezegd en dat betekent dat de ringen mogen worden gebracht! Of kiezen jullie voor een sieraad of misschien wel een tatoeage?
Als jullie voor ringen kiezen hoe leuk is het dan als oma deze bijvoorbeeld komt brengen. Of jullie bruidskindje. Of misschien hebben jullie wel een hele lieve trouwe viervoeter die de ringen netjes komt brengen. Met kinderen en dieren is het wel goed om er rekening mee te houden dat zij mogelijk ook spanning hebben en het net even anders doen dan jullie voor ogen hebben. Dit zorgt juist vaak voor die onverwachtse leuke momenten.
Photocredits: Mooier Fotografie
Tip 9: Einde ceremonie
Jullie hebben JA gezegd, de getuigen hebben getekend en nu verlaten jullie als MAN en VROUW de trouwzaal. Dit kan natuurlijk swingend of met een lekkere beat of misschien hebben jullie wel een prachtig gospel koor. Maak er jullie feestje van. Misschien is nu wel tijd voor het taartmoment of gaan jullie gelijk foto’s maken. Maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat jullie gelijk met jullie gasten lekker gaan dineren of juist de tap open draaien. Vul het in naar jullie wensen maar boven alles geniet ervan.
Tip 10: Geniet
En ik zei het al: Geniet ervan! Jullie hebben maanden naar deze dag toegeleefd. De dag waarop jullie liefde uitgebreid wordt gevierd. Ik adviseer mijn bruidsparen altijd om op de dag zelf alles los te laten. Jullie hebben het tot in de puntjes voorbereid en nee, helaas heb je het weer of het verkeer niet in de hand. Dus mochten er onverwachte dingen gebeuren vraag aan je ceremoniemeester om ze op te lossen maar probeer je er niet druk om te maken.
Het helpt als jullie zelf een paar dagen voor de bruiloft samen vrij nemen. Niet om nog de laatste zaken voor jullie bruiloft te regelen maar juist om alle stress van de laatste dagen los te laten zodat jullie helemaal ontspannen in het huwelijksbootje stappen.
Kortom geniet van jullie mooie dag. De dag die jullie hebben ingevuld waarvan jullie het gelukkigst van worden want DAT zijn, naast de liefde, de ingrediënten voor een stralend bruidspaar.
Liefs Naomi
Met Liefde Verbinden.