Ben je op zoek naar een trouwambtenaar of ceremoniespreker in de gemeente Den Helder, omdat je gaat trouwen en de trouwlocatie van je bruiloft in Den Helder is? In dit artikel lees je over de volgende onderwerpen. Klik op een onderwerp om er direct naar toe te gaan.
- Wie kan trouwambtenaar (voor 1 dag) worden voor mijn huwelijk in Den Helder?
- Wat zijn de voordelen van een zelfstandig trouwambtenaar in Den Helder?
- Welke zelfstandig trouwambtenaren komen uit de regio Den Helder?
- Kosten voor het inhuren van een zelfstandig trouwambtenaar
- Gemeentelijke kosten voor het benoemen van iemand tot BABS voor 1 dag in Den Helder
- Beschikbare reguliere trouwambtenaren (in dienst van de gemeente Den Helder)
- Verschillende type trouwceremonies
- Kosten gemeentelijke leges (inclusief gemeentelijke BABS) in Den Helder
- Trouwlocaties in Den Helder
- Tips: hoe zoek je naar de perfecte zelfstandig trouwambtenaar op deze site?
1. BABS voor 1 dag: wie kan je trouwambtenaar in Den Helder worden?
Weet dat er drie mogelijkheden zijn om aan je trouwambtenaar in Den Helder te komen:
- Standaard: via de gemeente een BABS (Buitengewoon Ambtenaar van de Burgerlijke Stand) kiezen
- Bijzonder: een zelfstandig trouwambtenaar (BABS) inhuren
- Een bekende als BABS voor 1 dag laten benoemen
De standaard BABS van de gemeente wordt betaald door de gemeente uit de leges (kosten) die je de gemeente moet betalen om officieel te mogen trouwen. Een zelfstandig trouwambtenaar huur je zelf in en wordt vervolgens benoemd voor 1 dag bij de gemeente waar je gaat trouwen, bijvoorbeeld de gemeente Den Helder. Je kan in sommige gevallen ook iemand uit je eigen omgeving voor 1 dag tot Buitengewoon Ambtenaar van de Burgerlijke Stand laten beëdigen en benoemen, hier zijn wel de hoogste kosten aan verbonden. Lees hier meer over hoe je iemand uit je omgeving precies BABS voor 1 dag kan laten worden.
Tussendoortje: een ceremoniespreker in Den Helder
Wellicht raak je in de war door de termen ceremoniespreker en trouwambtenaar (en ceremoniemeester). We leggen ze graag uit, zodat je weet wie je precies inhuurt voor wat 🙂 Een ceremoniespreker is immers iets anders dan een BABS, of kan dat in elk geval zijn. Een zelfstandige trouwambtenaar is vrijwel altijd ook de ceremoniespreker, hoewel hij of zij ook anderen tijdens de ceremonie aan het woord kan laten. Denk bijvoorbeeld aan de ouders van het bruidspaar of de getuigen of een gezamelijke vriend(in). Maar daarnaast is de trouwambtenaar ook officieel bij machte om het huwelijk te sluiten. Een ceremoniespreker zal ook de gehele ceremonie voor zijn of haar rekening houden (wederom met ruimte voor andere personen om ook te spreken), maar heeft niet de bevoegdheid om een officieel huwelijk te sluiten en zal dit stukje dus moeten overlaten aan een officiële zelfstandig trouwambtenaar of een trouwambtenaar van de gemeente (tenzij het bruidspaar al eerder officieel op het stadhuis zijn getrouwd). De ceremoniemeester ten slotte, is meer een 'regelneef' of 'regeltante', zoals een weddingplanner dat ook doet. Hoewel de ceremoniemeester ook een groter gedeelte van de ceremonie voor zijn of haar rekening kan nemen bestaat de rol van de ceremoniemeester er vaak uit om de ceremonie te openen en af te sluiten, praktische zaken met de gasten te delen ("gelieve na de ceremonie geen rij te vormen, het bruidspaar komt vanzelf bij u langs", etc) en contact te hebben met de verschillende leveranciers rond de ceremonie (denk aan de bar, artiesten of muzikanten, fotograaf of videograaf, locatiemanager, etc.)
2. Voordelen van een zelfstandig trouwambtenaar in Den Helder
Omdat je de gemeentelijke leges sowieso betaalt is het inhuren van een zelfstandig trouwambtenaar duurder, waarom zou je het dan doen?
- Meer keuze. Het aantal trouwambtenaren in Den Helder is beperkt en van elke trouwambtenaar is niet heel veel informatie beschikbaar. Op deze site en het internet presenteren alle zelfstandig trouwambtenaren zich. Een eerste vrijblijvend telefonisch kennismakingsgesprek om te ontdekken of er een klik is tussen het bruidspaar en de trouwambtenaar behoort tot de mogelijkheden. Zo is het makkelijker om een trouwambtenaar te vinden die een perfecte match is met jullie persoonlijkheden en de sfeer die je op de bruiloft wil hebben.
- Meer maatwerk. Een gedeelte van de toespraak en trouwceremonie in het Engels? Een kindvriendelijke ceremonie? Een ceremonie in het buitenland of op een bijzondere plek? De zelfstandige BABS maakt het mogelijk en heeft veel flexibiliteit – binnen de grenzen van de wet – om de trouwceremonie van jullie bruiloft naar jullie wensen vorm te geven.
- Persoonlijker. Een gemeentelijke trouwambtenaar van de burgerlijke stand kan meestal minder persoonlijke aandacht besteden aan een bruidspaar, meestal blijft het bij een gesprek van een uur. Een zelfstandige trouwambtenaar heeft vaak meerdere gesprekken met het bruidspaar – en eventueel jullie getuigen, ouders of vrienden als je dat zou willen – zodat de toespraak jullie letterlijk op het lijf geschreven is en wellicht ook voor jullie verrassingen bevat!
3. Zelfstandig trouwambtenaar in Den Helder
Hieronder zie je de profielen van zelfstandige trouwambtenaren en ceremoniesprekers die in de regio Den Helder woonachtig zijn, mocht je een trouwambtenaar zoeken die uit de buurt van jouw trouwlocatie komt. Alle trouwambtenaren uit Noord-Holland kan je in dit artikel vinden.
Noord-Holland
Noord-Holland
Noord-Holland
Noord-Holland
Noord-Holland
Noord-Holland
Noord-Holland
Noord-Holland
Noord-Holland
Noord-Holland
Noord-Holland
Noord-Holland
Noord-Holland
Noord-Holland
Noord-Holland
Noord-Holland
Noord-Holland
Noord-Holland
Noord-Holland
Noord-Holland
Noord-Holland
Noord-Holland
Noord-Holland
Noord-Holland
Noord-Holland
Vrijwel alle zelfstandig trouwambtenaren zijn beschikbaar om bruidsparen te trouwen in alle provincies van Nederland en zelfs daarbuiten! Wil je een overzicht zien van alle trouwambtenaren die beschikbaar zijn in Den Helder? Bekijk ze hier.
4. Wat kost het om een Zelfstandige BABS in Den Helder in te huren?
De kosten voor het inhuren van een zelfstandig Buitengewoon Ambtenaar van de Burgerlijke Stand in Den Helder verschillen behoorlijk: alles tussen €500 en €1,500 komt regelmatig voor, met enkele uitschieters naar boven en beneden. Gemiddeld zal je rond de €850 kwijt zijn. Lees hier meer over de kosten van een zelfstandig trouwambtenaar.
Als de extra kosten van een zelfstandig trouwambtenaar buiten je budget vallen, kan je overwegen eerder gratis op het stadhuis van Den Helder te trouwen en vervolgens de zelfstandig trouwambtenaar in te huren voor de trouwceremonie op jullie bruiloft. Je bespaart daarmee de kosten van het voor 1 dag benoemen van de zelfstandig trouwambtenaar in Den Helder en (grotendeels) de gemeentelijke leges voor het trouwen op je trouwlocatie. Nadeel: de officiële trouwdatum is een andere dan je feestdatum, maar op je bruiloft zal niemand daar iets van merken tijdens de trouwceremonie!
Als je iemand uit je omgeving tot BABS voor 1 dag wil laten benoemen ben je nog iets duurder uit omdat deze niet alleen door de gemeente Den Helder benoemd moet worden, maar ook nog door de rechtbank moet worden beëdigd, terwijl professionele zelfstandige trouwambtenaren dit al zijn omdat ze voor een andere gemeente als reguliere trouwambtenaar werken.
5. Kosten benoemen trouwambtenaar voor 1 dag in Den Helder
Ook aan de benoeming voor het worden van een trouwambtenaar voor 1 dag hangen kosten. Deze verschillen per gemeente en de meeste gemeenten maken onderscheid tussen twee gevallen:
- de BABS voor 1 dag is werkzaam in een andere gemeente als BABS (zoals vrijwel alle zelfstandige trouwambtenaren)
- de BABS voor 1 dag is niet werkzaam in een andere gemeente als BABS (zoals je beste vriendin, oom, moeder, broer etc.)
De kosten in de gemeente Den Helder voor deze twee soorten BABS’en lijken gelijk:
- Aanwijzen BABS voor 1 dag (al werkzaam in andere gemeente als BABS) €63,35
- Aanwijzen BABS voor 1 dag (niet werkzaam in andere gemeente als BABS) €63,35
De gemeente Den Helder zal deze kosten periodiek (jaarlijks) aanpassen. Helaas meestal naar boven, dus het kan zijn dat het elk jaar enkele (tientallen) Euro’s duurder wordt. Bedenk dat de procedure om iemand voor 1 dag te benoemen tot Buitengewoon Ambtenaar van de Burgerlijke Stand al snel enkele weken tot maanden in beslag kan nemen. Meestal gelden er aparte termijnen voor iemand die al wel in een andere stad BABS is en iemand die nog nergens BABS is. Meestal is de eerste termijn korter dan de tweede termijn. Vroeg starten is dus noodzaak!
6. Reguliere trouwambtenaren in de gemeente Den Helder
De gemeente Den Helder heeft een aantal reguliere gemeentelijke trouwambtenaren. Als u gaat trouwen of een partnerschap laat registreren, kunt u zelf de trouwambtenaar kiezen. Op de grote dag leidt de trouwambtenaar de ceremonie. Wilt u weten welke trouwambtenaren beschikbaar zijn? Bel dan naar telefoonnummer 14 0223 (maandag tot en met vrijdag 8.30 tot 17.00 uur). Geef uw keuze maximaal 6 weken voor de huwelijksdatum door aan de gemeente via telefoonnummer 14 0223.
7. Verschillende soorten trouwceremonies
Den Helder heeft 3 verschillende type trouwceremonies.
7.1. Gratis trouwen in Den Helder
U kunt gratis trouwen of uw geregistreerd partnerschap sluiten als u of uw partner ingeschreven staat in de gemeente Den Helder. Een gratis huwelijk vindt altijd plaats in het stadhuis. Kosten: Geen
7.2. Met ceremonie
Als u een minimuminkomen heeft, kunt u gratis een huwelijk of geregistreerd partnerschap sluiten met ceremonie. Dit betekent dat u bijvoorbeeld zelf een datum kiest, de ambtenaar van de burgerlijke stand een toespraak houdt en er gasten aanwezig kunnen zijn.
Regel daarvoor het volgende:
- Download een inkomensverklaring bij de Belastingdienst.
- Maak een afspraak voor het melden van uw huwelijk of geregistreerd partnerschap.
- Neem de inkomensverklaring mee bij de afspraak.
De ambtenaar beoordeelt of u voldoet aan de voorwaarden.
7.3. Zonder ceremonie
Heeft u een hoger inkomen dan het minimuminkomen? Dan kunt u gratis trouwen of uw geregistreerd partnerschap sluiten zonder ceremonie onder de volgende voorwaarden:
- de partnerschapsregistratie is op maandag om 9.00 uur in het stadhuis
- het huwelijk is op maandag om 9.30 uur in het stadhuis
- Er vindt geen ceremonie plaats, dat houdt in:
- de ambtenaar van de burgerlijke stand houdt geen toespraak
- er vindt geen wisseling van ringen plaats
- alleen de getuigen mogen aanwezig zijn (maximaal 4)
- er kunnen samen met u andere paren aanwezig zijn
8. Wat kost een gemeentelijke trouwambtenaar in Den Helder?
De kosten voor de gemeentelijke trouwambtenaar zijn onderdeel van de trouwkosten (leges) die je de gemeente betaalt als je wilt trouwen in Den Helder. Deze zijn als volgt, en ook deze (kunnen) jaarlijks worden aangepast door de gemeente Den Helder. Onthoud dat je deze kosten ook betaalt als je een zelfstandig trouwambtenaar inhuurt.
Beschrijving | Prijs |
---|---|
Melding huwelijk of partnerschap | € 0,00 |
Huwelijk of partnerschap op maandag tot en met vrijdag (tot en met 16.00 uur) | €314,25 |
Huwelijk of partnerschap op maandag tot en met vrijdag (vanaf 17.00 uur) | €365,70 |
Huwelijk of partnerschap op zaterdag of zondag | €365,70 |
Gratis huwelijk op maandag om 9.30 uur | € 0,00 |
Gratis partnerschapsregistratie op maandag om 9.00 uur | € 0,00 |
Een gemeenteambtenaar als getuige | €44,20 |
Benoemen van een ambtenaar burgerlijke stand voor 1 dag | €63,35 |
Afzeggen binnen 1 maand voor het huwelijk of partnerschap | €63,35 |
Huwelijks- of partnerschapsboekje | €18,65 |
9. Trouwlocaties gemeente Den Helder
In de gemeente Den Helder zijn prachtige plekken om te trouwen. U kunt op iedere plek in Den Helder trouwen die aan de voorwaarden voldoet. U kunt ook kiezen voor een door de gemeente aangewezen locatie.
9.1. Reeds goedgekeurde trouwlocaties
De gemeente heeft een aantal trouwlocaties goedgekeurd. De gemeente heeft zelf 2 trouwlocaties. Ook heeft de gemeente een aantal trouwlocaties aangewezen. Neem voor meer informatie contact op met de eigenaar van de locatie.
- Trouwzaal stadhuis (trouwlocatie gemeente Den Helder van maandag tot en met vrijdag).
- Huisduinerkerkje (trouwlocatie gemeente Den Helder)
- Fort Kijkduin
- Restaurant Juliana’s
- Paal Zes
- Duinoord
- Citadel Beach Club
- Nogal Wiedus
- Maritieme Herbergh Neptunus
- Grand Hotel Beatrix Huisduinen
- De Helderse Vallei
- De Kampanje
- Fort Westoever
- Dansschool Corma
- Restaurant eFFe in ’t dorp
- Galerie Windkracht 13
- Studio 62
- Hortus Overzee
- Oud-Katholieke parochie van de Heilige Nicolaas
- Oude Raadhuis (bel voor informatie M. Driehuis-Jak: 0620318643)
- Bibliotheek School 7
- Doopsgezinde kerk (bel voor informatie de heer Bellinga: 06-15376342)
9.2. Zelf trouwlocatie kiezen
U kunt iedere plek als trouwlocatie gebruiken als u aan de voorwaarden voldoet. U mag ook trouwen op een boot. Regel dit bij het melden van uw huwelijk of geregistreerd partnerschap.
10. Hoe zoek je naar de perfecte BABS op AlleTrouwambtenaren?
In het overzicht van alle trouwambtenaren staan aan de linkerkant van het scherm een aantal handige filters. Zo kan je bijvoorbeeld zoeken naar alle vrouwelijke trouwambtenaren of naar alle mannelijke trouwambtenaren. Ook kan je zoeken naar de stijl van de desbetreffende trouwambtenaar, bijvoorbeeld humoristisch, ingetogen, enthousiast, interactief, romantisch, modern, traditioneel of informeel.
Goed om te weten is dat bovendien elke Buitengewoon Ambtenaar van de Burgerlijke Stand de mogelijkheid biedt voor een kindvriendelijke ceremonie. Dat betekent dat trouwambtenaren eventuele kinderen van het bruidspaar een rol kunnen geven in de trouwceremonie en ze bijvoorbeeld bij sommige trouwambtenaren een kinderakte krijgen die ze zelf mogen ondertekenen. Daarnaast sluiten alle trouwambtenaren op deze site met veel plezier een huwelijk tussen twee mensen van hetzelfde geslacht! Geen weigerambtenaren hier, sterker nog, onze trouwambtenaren zijn er dol op, het belangrijkste is dat de liefde wordt gevierd!
Heb je een bruiloft in het buitenland? Veel gaan graag met je mee en trouwen in het buitenland! Zit er een internationaal element in jullie huwelijk of zijn er gasten uit het buitenland die geen Nederlands spreken? Veel trouwambtenaren kunnen het ja-woord of zelfs de hele ceremonie ook in andere talen leiden. Veel voorkomende talen zijn natuurlijk Engels, Duits, Frans, Spaans en Italiaans, maar ook de meer exotische talen zoals Zweeds, Russisch en zelfs Oekraïens!