Ben je op zoek naar een trouwambtenaar of ceremoniespreker in de gemeente Haarlem, omdat je gaat trouwen en de trouwlocatie van je bruiloft in Haarlem is? In dit artikel lees je over de volgende onderwerpen. Klik op een onderwerp om er direct naar toe te gaan.
- Wie kan trouwambtenaar (voor 1 dag) worden voor mijn huwelijk in Haarlem?
- Wat zijn de voordelen van een zelfstandig trouwambtenaar in Haarlem?
- Welke zelfstandig trouwambtenaren komen uit de regio Haarlem?
- Kosten voor het inhuren van een zelfstandig trouwambtenaar
- Gemeentelijke kosten voor het benoemen van iemand tot BABS voor 1 dag in Haarlem
- Beschikbare reguliere trouwambtenaren (in dienst van de gemeente Haarlem)
- Kosten gemeentelijke leges (inclusief gemeentelijke BABS) in Haarlem
- Trouwlocaties in Haarlem
- Trouwpakketten Haarlem
- Tips: hoe zoek je naar de perfecte zelfstandig trouwambtenaar op deze site?
1. BABS voor 1 dag: wie kan je trouwambtenaar in Haarlem worden?
Weet dat er drie mogelijkheden zijn om aan je trouwambtenaar in Haarlem te komen:
- Standaard: via de gemeente een BABS (Buitengewoon Ambtenaar van de Burgerlijke Stand) kiezen
- Bijzonder: een zelfstandig trouwambtenaar (BABS) inhuren
- Een bekende als BABS voor 1 dag laten benoemen
De standaard BABS van de gemeente wordt betaald door de gemeente uit de leges (kosten) die je de gemeente moet betalen om officieel te mogen trouwen. Een zelfstandig trouwambtenaar huur je zelf in en wordt vervolgens benoemd voor 1 dag bij de gemeente waar je gaat trouwen, bijvoorbeeld de gemeente Haarlem. Je kan in sommige gevallen ook iemand uit je eigen omgeving voor 1 dag tot Buitengewoon Ambtenaar van de Burgerlijke Stand laten beëdigen en benoemen, hier zijn wel de hoogste kosten aan verbonden. Lees hier meer over hoe je iemand uit je omgeving precies BABS voor 1 dag kan laten worden.
Tussendoortje: een ceremoniespreker in Haarlem
Wellicht raak je in de war door de termen ceremoniespreker en trouwambtenaar (en ceremoniemeester). We leggen ze graag uit, zodat je weet wie je precies inhuurt voor wat 🙂 Een ceremoniespreker is immers iets anders dan een BABS, of kan dat in elk geval zijn. Een zelfstandige trouwambtenaar is vrijwel altijd ook de ceremoniespreker, hoewel hij of zij ook anderen tijdens de ceremonie aan het woord kan laten. Denk bijvoorbeeld aan de ouders van het bruidspaar of de getuigen of een gezamelijke vriend(in). Maar daarnaast is de trouwambtenaar ook officieel bij machte om het huwelijk te sluiten. Een ceremoniespreker zal ook de gehele ceremonie voor zijn of haar rekening houden (wederom met ruimte voor andere personen om ook te spreken), maar heeft niet de bevoegdheid om een officieel huwelijk te sluiten en zal dit stukje dus moeten overlaten aan een officiële zelfstandig trouwambtenaar of een trouwambtenaar van de gemeente (tenzij het bruidspaar al eerder officieel op het stadhuis zijn getrouwd). De ceremoniemeester ten slotte, is meer een 'regelneef' of 'regeltante', zoals een weddingplanner dat ook doet. Hoewel de ceremoniemeester ook een groter gedeelte van de ceremonie voor zijn of haar rekening kan nemen bestaat de rol van de ceremoniemeester er vaak uit om de ceremonie te openen en af te sluiten, praktische zaken met de gasten te delen ("gelieve na de ceremonie geen rij te vormen, het bruidspaar komt vanzelf bij u langs", etc) en contact te hebben met de verschillende leveranciers rond de ceremonie (denk aan de bar, artiesten of muzikanten, fotograaf of videograaf, locatiemanager, etc.)
2. Voordelen van een zelfstandig trouwambtenaar in Haarlem
Omdat je de gemeentelijke leges sowieso betaalt is het inhuren van een zelfstandig trouwambtenaar duurder, waarom zou je het dan doen?
- Meer keuze. Het aantal trouwambtenaren in Haarlem is beperkt en van elke trouwambtenaar is niet heel veel informatie beschikbaar. Op deze site en het internet presenteren alle zelfstandig trouwambtenaren zich. Een eerste vrijblijvend telefonisch kennismakingsgesprek om te ontdekken of er een klik is tussen het bruidspaar en de trouwambtenaar behoort tot de mogelijkheden. Zo is het makkelijker om een trouwambtenaar te vinden die een perfecte match is met jullie persoonlijkheden en de sfeer die je op de bruiloft wil hebben.
- Meer maatwerk. Een gedeelte van de toespraak en trouwceremonie in het Engels? Een kindvriendelijke ceremonie? Een ceremonie in het buitenland of op een bijzondere plek? De zelfstandige BABS maakt het mogelijk en heeft veel flexibiliteit – binnen de grenzen van de wet – om de trouwceremonie van jullie bruiloft naar jullie wensen vorm te geven.
- Persoonlijker. Een gemeentelijke trouwambtenaar van de burgerlijke stand kan meestal minder persoonlijke aandacht besteden aan een bruidspaar, meestal blijft het bij een gesprek van een uur. Een zelfstandige trouwambtenaar heeft vaak meerdere gesprekken met het bruidspaar – en eventueel jullie getuigen, ouders of vrienden als je dat zou willen – zodat de toespraak jullie letterlijk op het lijf geschreven is en wellicht ook voor jullie verrassingen bevat!
3. Zelfstandig trouwambtenaar in Haarlem
Hieronder zie je de profielen van zelfstandige trouwambtenaren en ceremoniesprekers die in de regio Haarlem woonachtig zijn, mocht je een trouwambtenaar zoeken die uit de buurt van jouw trouwlocatie komt. Alle trouwambtenaren uit Noord-Holland kan je in dit artikel vinden.
Vrijwel alle zelfstandig trouwambtenaren zijn beschikbaar om bruidsparen te trouwen in alle provincies van Nederland en zelfs daarbuiten! Wil je een overzicht zien van alle trouwambtenaren die beschikbaar zijn in Haarlem? Bekijk ze hier.
4. Wat kost het om een Zelfstandige BABS in Haarlem in te huren?
De kosten voor het inhuren van een zelfstandig Buitengewoon Ambtenaar van de Burgerlijke Stand in Haarlem verschillen behoorlijk: alles tussen €500 en €1,500 komt regelmatig voor, met enkele uitschieters naar boven en beneden. Gemiddeld zal je rond de €850 kwijt zijn. Lees hier meer over de kosten van een zelfstandig trouwambtenaar.
Als de extra kosten van een zelfstandig trouwambtenaar buiten je budget vallen, kan je overwegen eerder gratis op het stadhuis van Haarlem te trouwen en vervolgens de zelfstandig trouwambtenaar in te huren voor de trouwceremonie op jullie bruiloft. Je bespaart daarmee de kosten van het voor 1 dag benoemen van de zelfstandig trouwambtenaar in Haarlem en (grotendeels) de gemeentelijke leges voor het trouwen op je trouwlocatie. Nadeel: de officiële trouwdatum is een andere dan je feestdatum, maar op je bruiloft zal niemand daar iets van merken tijdens de trouwceremonie!
Als je iemand uit je omgeving tot BABS voor 1 dag wil laten benoemen ben je nog iets duurder uit omdat deze niet alleen door de gemeente Haarlem benoemd moet worden, maar ook nog door de rechtbank moet worden beëdigd, terwijl professionele zelfstandige trouwambtenaren dit al zijn omdat ze voor een andere gemeente als reguliere trouwambtenaar werken.
5. Kosten benoemen trouwambtenaar voor 1 dag in Haarlem
Ook aan de benoeming voor het worden van een trouwambtenaar voor 1 dag hangen kosten. Deze verschillen per gemeente en de meeste gemeenten maken onderscheid tussen twee gevallen:
- de BABS voor 1 dag is werkzaam in een andere gemeente als BABS (zoals vrijwel alle zelfstandige trouwambtenaren)
- de BABS voor 1 dag is niet werkzaam in een andere gemeente als BABS (zoals je beste vriendin, oom, moeder, broer etc.)
De kosten in de gemeente Haarlem voor deze twee soorten BABS’en zijn gelijk:
- Aanwijzen BABS voor 1 dag (al werkzaam in andere gemeente als BABS) €98,80
- Aanwijzen BABS voor 1 dag (niet werkzaam in andere gemeente als BABS) €256
De gemeente Haarlem zal deze kosten periodiek (jaarlijks) aanpassen. Helaas meestal naar boven, dus het kan zijn dat het elk jaar enkele (tientallen) Euro’s duurder wordt. Bedenk dat de procedure om iemand voor 1 dag te benoemen tot Buitengewoon Ambtenaar van de Burgerlijke Stand al snel enkele weken tot maanden in beslag kan nemen. Meestal gelden er aparte termijnen voor iemand die al wel in een andere stad BABS is en iemand die nog nergens BABS is. Meestal is de eerste termijn korter dan de tweede termijn. Vroeg starten is dus noodzaak!
6. Reguliere trouwambtenaren in de gemeente Haarlem
Hier kan je de reguliere gemeentelijke trouwambtenaren van de gemeente Haarlem vinden. Er zijn momenteel 7 reguliere gemeentelijke trouwambtenaren: 5 vrouwen en 2 mannen:
- Arma Klaasen
- Dominique van Kessel
- Gé Noordzij
- Hans den Dikken
- Mirjam Buys-Kleijn
- Saskia van Kekem
- Wil van Leeuwen
U kunt kiezen welke trouwambtenaar uw ceremonie gaat uitvoeren. U geeft uw voorkeur minstens 6 weken van tevoren door. De gemeente probeert zoveel mogelijk aan uw wens tegemoet te komen. De trouwambtenaar maakt met u een afspraak voor een persoonlijk gesprek. In dit gesprek kunt u aangeven welke wensen u heeft voor de ceremonie. Een persoonlijk gesprek vooraf met de trouwambtenaar en een speech zijn niet mogelijk bij een nulpakket of een basispakket.
7. Wat kost een gemeentelijke trouwambtenaar in Haarlem?
De kosten voor de gemeentelijke trouwambtenaar zijn onderdeel van de trouwkosten (leges) die je de gemeente betaalt als je wilt trouwen in Haarlem. Deze zijn als volgt, en ook deze (kunnen) jaarlijks worden aangepast door de gemeente Haarlem. Onthoud dat je deze kosten ook betaalt als je een zelfstandig trouwambtenaar inhuurt.
Pakket | Locatie | Kosten | Zaterdag |
---|---|---|---|
Nulpakket* | Huwelijkskamer | € 0 | n.v.t |
Basispakket** | Librije | € 303 | n.v.t |
All-in pakket | Gravenzaal | € 866 | € 1.103 |
All-in pakket | Librije | € 598 | € 866 |
De zelfgekozen locatie is goedgekeurd door de gemeente. De kosten bedragen maandag tot en met vrijdag tussen 9.00 en 18.00 uur € 660. Buiten deze tijden en op zaterdag betaalt u € 732.
8. Trouwlocaties gemeente Haarlem
De gemeente heeft 3 eigen trouwlocaties.
- Gravenzaal
- Librije
- Huwelijkskamer in de publiekshal
De Gravenzaal en Librije bevinden zich in het stadhuis, Grote Markt 2. Ze zijn het hele jaar van maandag tot en met vrijdag beschikbaar. In de maanden mei tot en met september zijn deze locaties ook op zaterdag geopend.
In de gebruiksvergunningen van de trouwlocaties is in verband met de veiligheid een maximum gesteld aan het aantal personen dat in de zaal tegelijkertijd mag verblijven. Gravenzaal: 140, Librije: 75, molen De Adriaan: 40, Oude kerk te Spaarndam: 140, Nieuwe Kerk: 250, Grote of St. Bavokerk: 150, Evangelisch Lutherse kerk: 120.
In de huwelijkskamer kunt u gratis trouwen of een partnerschap registreren op dinsdagochtend om 9.15 of om 9.30 uur. De huwelijkskamer bevindt zich op de 2e etage van de publiekshal aan de Zijlvest 39.
Een eigen locatie kiezen
Met het keuzepakket kunt u zelf uw trouwlocatie kiezen. De gemeente moet deze locatie wel goedkeuren.
9. Trouwpakketten Haarlem
De gemeente Haarlem biedt bruidsparen 4 verschillende trouwpakketten aan
Nulpakket: gratis trouwen
Gratis trouwen of een partnerschap registreren kan op dinsdagochtend om 9.15 of om 9.30 uur. De voltrekking is in de huwelijks- en ondertrouwkamer van de publiekshal aan de Zijlvest 39. De huwelijks- en ondertrouwkamer bevindt zich op de 2e etage. De voltrekking is sober maar stijlvol. Er is geen toespraak en er is alleen plaats voor u en de getuigen. Voor de trouwzaal hoeft u niet te betalen. De huwelijksvoltrekking duurt maximaal 10 minuten. Voor deze voltrekkingen geldt een wachtlijst.
Basispakket: trouwen in de Librije
Maandag tot en met woensdag kunt u tegen beperkte kosten trouwen of een partnerschap registreren in de Librije van het stadhuis. Er wordt geen toespraak gehouden. Er is beperkt ruimte voor familie en kennissen om het huwelijk bij te wonen. De voltrekking duurt maximaal 10 minuten.
All-in pakket
Op diverse locaties is het mogelijk een geheel verzorgd huwelijk of partnerschap te laten voltrekken, ook op zaterdag. De ceremonie is persoonlijk, met ruimte voor eigen inbreng. Afhankelijk van de locatie is er genoeg ruimte voor familie en kennissen om het huwelijk bij te wonen. De voltrekking duurt maximaal 40 minuten.
Keuzepakket: eigen locatie kiezen
Met het keuzepakket kunt u zelf uw trouwlocatie kiezen. De gemeente moet deze locatie wel goedkeuren.
Houd u bij het keuzepakket rekening met:
- De locatie moet in de gemeente Haarlem liggen
- De locatie voldoet aan eisen van onder andere brandveiligheid, waardigheid, toegankelijkheid en openbaarheid
- Het kan zijn dat u een vergunning voor de locatie nodig heeft, zoals een evenementenvergunning of een brandveiligheidsvergunning. Deze vergunningen moet u zelf aanvragen
- Tijdens de ceremonie van het burgerlijk huwelijk mogen er geen (alcoholische) dranken worden geschonken en genuttigd
- De trouwlocatie brengt de kosten voor de huur van de locatie rechtstreeks bij u in rekening
- Met de trouwambtenaar bespreekt u hoe de huwelijksplechtigheid eruit ziet.
Wacht niet te lang met het indienen van uw verzoek voor de trouwlocatie van uw keuze. Het regelen van een eigen locatie kan veel tijd kosten. Als u vergunningen nodig heeft, vraagt het nog meer tijd. Informeer naar de afhandelingstermijn van de vergunningen. Zo kunt u ruim van tevoren alles regelen.
Verzoek locatie eigen keuze indienen
U levert uw verzoek om een eigen trouwlocatie samen met kopieën van uw legitimatiebewijzen in bij het huwelijksloket. Of u uploadt met de online huwelijksplanner het formulier, als onderdeel van uw reservering. De gemeente laat u en de locatie zo snel mogelijk weten of de locatie is goedgekeurd. Verzoek keuzelocatie (pdf)
Voorkom onnodige kosten
Maak de reservering van uw gekozen locatie pas definitief nadat de gemeente toestemming heeft gegeven. Anders moet u misschien de cateraar of de bestelde uitnodigingen afzeggen.
10. Hoe zoek je naar de perfecte BABS op AlleTrouwambtenaren?
In het overzicht van alle trouwambtenaren staan aan de linkerkant van het scherm een aantal handige filters. Zo kan je bijvoorbeeld zoeken naar alle vrouwelijke trouwambtenaren of naar alle mannelijke trouwambtenaren. Ook kan je zoeken naar de stijl van de desbetreffende trouwambtenaar, bijvoorbeeld humoristisch, ingetogen, enthousiast, interactief, romantisch, modern, traditioneel of informeel.
Goed om te weten is dat bovendien elke Buitengewoon Ambtenaar van de Burgerlijke Stand de mogelijkheid biedt voor een kindvriendelijke ceremonie. Dat betekent dat trouwambtenaren eventuele kinderen van het bruidspaar een rol kunnen geven in de trouwceremonie en ze bijvoorbeeld bij sommige trouwambtenaren een kinderakte krijgen die ze zelf mogen ondertekenen. Daarnaast sluiten alle trouwambtenaren op deze site met veel plezier een huwelijk tussen twee mensen van hetzelfde geslacht! Geen weigerambtenaren hier, sterker nog, onze trouwambtenaren zijn er dol op, het belangrijkste is dat de liefde wordt gevierd!
Heb je een bruiloft in het buitenland? Veel gaan graag met je mee en trouwen in het buitenland! Zit er een internationaal element in jullie huwelijk of zijn er gasten uit het buitenland die geen Nederlands spreken? Veel trouwambtenaren kunnen het ja-woord of zelfs de hele ceremonie ook in andere talen leiden. Veel voorkomende talen zijn natuurlijk Engels, Duits, Frans, Spaans en Italiaans, maar ook de meer exotische talen zoals Zweeds, Russisch en zelfs Oekraïens!